"Hakama a její význam"
SAOTOME Mitsugi
Následující text pochází v anglickém originále od SAOTOME Mitsugi z jeho
knihy „Principy aikida“ (kapitola 19). Jedná se zde o můj pokus o překlad, který
je vyhrazen pouze k osobnímu použití laskavého čtenáře.
(Ivana Hlinková, Musubikan Aikido Dojo České
Budějovice)
Hakama a její význam
Když jsem byl uchi-deshi u Osensei, měl každý povinnost nosit při cvičení hakamu,
počínaje prvním okamžikem, kdy vstoupil na žíněnku. Neplatila žádná omezení,
jaký druh hakamy se směl nosit, a proto bylo dojo velmi pestrým místem.
Bylo možné vidět hakamy všech druhů, barev a kvalit: kendo-hakamy, pruhované
hakamy, které se používaly při japonském tanci a také drahé hedvábné hakamy,
nazývané sendai-hira. Myslím, ž e mnohým začínajícím žákům poradil sám čert, aby
si půjčovali cenné hakamy od svých dědečků, které byly určeny pouze k tomu, aby
byly nošeny při zvláštním příležitostech a oslavách a žáci při cvičení suwari-waza
u hakam prodřeli kolena.
Živě si vzpomínám na den, kdy jsem si zapomněl hakamu. Právě jsem se chystal
vstoupit na žíněnku, měl jsem jen dogi, když v tom mě Osensei zastavil. „Kde máš
hakamu?“, chtěl přísně ode mě vědět. „Co tě opravňuje k tomu myslet si, že bys
mohl absolvovat výuku u svého učitele, když nemáš na sobě nic jiného než spodní
prádlo? Nemáš žádné vychování? Zřejmě se ti nedostává zdvořilosti a etikety,
kterou potřebuje každý, kdo se věnuje tréninku budo. Jdi a sedni si na stranu a
dívej se!“
To bylo jen jedno z mnoha pokárání, která mi měl Osensei udělit. Moje neznalost
v této záležitosti ale přiměla Osenseiho k tomu, aby po skončení výuky udělal
svým uchi-deshi přednášku o významu hakamy. Vysvětlil nám, že hakama byla
tradičním oblečením žáků kobuda a zeptal se nás, jestli někdo zná důvod, proč má
hakama sedm záhybů.
„Ty symbolizují sedm ctností buda,“ řekl Osensei.
„Jsou to
JIN (dobro)
GI (čest/spravedlnost)
REI (zdvořilost/etiketa)
CHI (moudrost/inteligence)
SHIN (upřímnost)
CHU (loajalita)
KOH (pieta).
Tyto vlastnosti nalezneme u vynikajících samurajů minulosti. Hakama nás
podněcuje k tomu, abychom přemítali o podstatě pravého buda. Nosit ji
symbolizuje tradice, které se předávají z generace na generaci výhradně nám.
Aikido se zrodilo z ducha japonského bushido (pozn. překladatele: cesta
válečníka) a při našem každodenním cvičení se musíme snažit zdokonalovat těchto
sedm tradičních ctností.“
V současné době nedodržuje většina aikido-dojo striktní politiku Osensei
týkající se otázky nošení hakamy. Její význam zdegeneroval ze symbolu tradiční
ctnosti na symbol stupně pro yudansha (pozn. překladatele: nositel stupňů DAN).
Byl jsem v mnoha dojo v mnoha zemích. Na mnoha místech nosili hakamu pouze
yudansha, yudansha ztratili svou skromnost. Považují hakamu za vyznamenání, za
viditelný znak jejich nadřazenosti. Tyto názory činí z ceremonie uklánění se ve
směru Osensei, se kterou zahajujeme a ukončujeme výuku, výsměch jeho myšlenkám a
jeho umění.
Ještě horší je, že v mnohých dojo se vyžaduje od žen se stupni kyu (a pouze od
žen), aby nosily hakamu, údajně proto, aby byla zachována jejich počestnost. Pro
mě je to urážející a diskriminující vůči ženám aikidokas. Je to zrovna tak
urážející pro muže aikidokas, neboť jim to podsouvá nižší úroveň ducha, která na
žíněnce aikida nemá žádné místo.
Je mi smutno z toho, že hakamu vidím tak málo používat. Někomu se to možná zdá
být úplně obyčejné téma, ale já si dobře vzpomínám na obrovskou důležitost,
jakou Osensei nošení hakamy připisoval. Nemohu tomuto kousku oblečení odepřít
jeho důležitost a nikdo, myslím, nemůže popřít obrovský význam ctností, které
symbolizuje.
V mém dojo a v navazujících školách povzbuzuji všechny žáky, aby nosili hakamu
nezávisle na jejich stupni. (Nevyžaduji to ale dříve, než dosáhnou svého prvního
stupně kyu, neboť začátečníci ve Spojených státech nemají zpravidla žádného
japonského dědečka, od kterého by si hakamu mohli vypůjčit.) Cítím, že nošení
hakamy a vědomí jejího významu pomáhá žákům být si vědomi ducha Osensei a udržet
jeho myšlenku při životě.
Když dovolíme, aby důležitost hakamy zanikla, začneme možná také dovolovat, aby
se základní věci z ducha aikida ocitly v zapomenutí. Když ale na druhé straně
budeme podle přání Osensei věrni oblékáni si našeho cvičebního úboru, bude možná
náš duch blíže snu, kterému věnoval svůj život.